Måndagen den 2:e februari 21:44

Eftersom jag inte har internet hemma i lägenheten skriver jag blogginlägg hemma när jag känner för att skriva av mig och sen lägger jag in dem när jag har tillgång till internet, så låtsas att detta lades in enligt tidpunkten ovan ;)


Idag var första dagen i skolan på ENFOREX. Vi fick göra ett test, vilket jag förstod nada utav och utefter det blev vi indelade i de grupper som passade vår språkkunnighetsnivå. Mitt prov visade nog ganska tydligt att jag gissat på alla svar, och som förväntat hamnade jag i nybörjargruppen. Men tro inte att det var lätt för det. Läraren pratar ju bara spanska, vilket är bra, men svårt för jag kan ju inte fråga när jag inte förstår. Denförsta läraren utav tre var toppen. Hon pratade sakta, tydligt och gestikulerade mycket. Den andre babblade på fort som tusan och var mer sträng.  Och sen hade vi kulturlektionen med Pedro, en yngre lärare och honom förstod nog knappt någon vad han sa :p han pratade iaf om de olika regionerna spanien är uppdelat i och att de har olika dialekter i olika regioner/provinser. Så mycket förstod jag J Sen började han prata om viner tror jag :p Men det är frustrerande att inte förstå och man känner sig dummare än någonsin när man inte ens kan säga, jag förstår inte :p Läxan till imorron var iaf att göra ett "La familia" släktträd och skriva ut de olika namnen för morfar, pappa, syskon, kusiner, morbröder osv. Jag tog mammas sida, men skrev mamma & pappa ihop, Stefan & Maria och Danutta & Kenneth, har ingen lust att ta reda på hur man förklarar skilsmässor, halvsyskon osv ;p


Efter skolan gick iaf jag och Rebecka hem en stund. Jag slängde in den tunga väskan  och begav mig till mataffären för att grundligare gå igenom den och handla lite mer mat. Det gick bra, handlade på mig lite. Maten är ungefär på samma prisnivå som hemma, kanske t.o.m något dyrare ibland. Men det kan vara så att euron inte står så högt som jag först trodde..jag trodde en € var 10,6SEK men om jag förstått rätt är det mer runt 9,1. Så vem vet :p Jag kom iaf hem, åt lite, gjorde läxan och sen gick jag och Rebecka ner till Plaza Mayor och mötte upp de andra. Några ville hitta en musikskola att gå i kör på och spela instrument så vi tog oss frampå de små mysiga kullerstensgatorna tills vi hittade. Sen blev det bibblan och lite sightseeing på vägen tillbaka till Plaza Mayor för att mötas för en kaffe. Mer och mer kan jag slänga in spanska småord här och var i samtalen och förstår gör jag faktist för det mesta när de andra pratar. Man vet ju lixom sammanhanget..Annars har vi kroppsspråk och lite engelska här och var :p Så det går bra, skolan är som sagt värre eftersom de pratar så fort och jag inte vet vad de pratar om. Grammatiken kan jag ju inte ens på svenska lixom..men en grej förstod jag idag iaf J Grattis para mia! Aja, känner att jag måste plugga nu tills det är dags för sängen. Man blir helt utmattad av att vara koncentrerad och uppmärksam till 100% en hel dag.


Som avslutning såhär..ärdet någon där hemma som vet om det faktist är farligt/stor risk att få samonella av att dricka vattnet här nere? Alla sa ju innan jag åkte att jag absolut inte skulle göra det, men här gör alla det och säger att det inte är några problem alls? :p


Aja, hasta luego amigos!


P.S - Jag stinker rök, alla röker som skorstenar och helst inomhus..BLÄ!

           


Kommentarer
Postat av: maria

Trivs du bra där nere då? saknar dig här i usa vettu. 5 månader har jag varit här nu!



pöss

2009-02-03 @ 19:21:53
URL: http://metrobloggen.se/estland
Postat av: Camilla

Hej Fhiie...idag undrade Lukas om du också åt rivna morötter? I hans värld ska du fortfarande äta lunch med oss bara så du vet:) Förstår att den här första tiden är förvirrande med språket, men du är duktig!! Jag hämtade ut små gröna piller idag, naturläkemedel, som ska hjälpa mina bihålor lite på traven!! Lukas har feber som kommer och går, hostar men är annars pigg. Vi blev ialf sjukskrivna veckan ut så får vi se hur det blir över helgen, hoppas hoppas! Jag såg att Sara hade dina skinnhandskar, vill du att vi ska skicka dem ihop med dina jeans?Vad har du för adress förresten, den glömde du lämna??!! Nähä, jag måste torka golvet pga ett stort glas mjölk åkte ut vid lunchen, gott tyckte Nelli:) puuss o kkrraamm på dig

2009-02-04 @ 13:04:44
Postat av: Anna

Hej Fhie! Hur har du det?

Du verkar klara dig toppen efter bara ett par dagar, och bättre kommer det bli! :)

Hm... jag vågar inte säga om du ska testa vattnet :S inte kul alls att bli sjuk där nere! Haha du kan väl koka det först och sen frysa in det? ;P

Saknar dig! Puss

2009-02-05 @ 20:03:52
URL: http://fenjaofsi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0