Live från Salamanca, Spanien!

Ja nu sitter jag alltså här, på ett internet café i Salamanca. Utomhus är det ca. 10C med överraskande varm sol. Huvudet känns lite tungt efter en kväll av lite för många shots. Min roomie Rebecka (som råkar vara svensk och just nu sitter bredvid mej), introducerade mig för hennes umgänges gäng igår. Japanerna lagade sushi och någon annan japansk maträtt, jättegott. Vi umgicks lite och sen bestämde vi oss för att gå till en bar av för mig okänt namn :p Där dansades och shottades det för fulla muggar eller ja glas iaf. En shot kostade 1€, ganska överkomligt faktist.

Och idag är ju hela staden nerstängd så café var det solklara (enda) valet. Sen blire nog "In to the wild" eller vad den heter. Förhoppningsvis på engelska så jag med förstår :) Men det jag farhågade (heter det så!?) om att inte lära mig så mkt spanska eftersom man umgås med icke spanjorer är det nog ingen fara med. De andra i "gänget" är från japan, turkiet, polen, sverige och irland  men alla är ju här för att lära sig spanska så även den svenska killen vägrar prata svenska med Rebecka :p men som sagt det är bra att vi/de pratar spanska med varandra så man lär sig. Redan under kvällen igår snappade jag upp en hel del uttryck genom att lyssna, fråga och framförallt UPPREPA som en annan pappegojja :p Men den turkiska tjejen (jag och namn..) kom förra helgen så hon kan inte heller någon spanska. Så det är vi som sitter och iaktar från de mörka hörnen ;p Rebecka har bara vart här en vecka hon med men hon läste spanska på högstadiet så hon har lite mer koll på grunderna.

Men allt känns iaf himla bra och lägenheten var helt okej standard på. Alla säger att våran och den lägenheten vi var i igår är de finaste och fräschaste så, jag hade nog tur :) Rummet är litet med en 120 säng, ett skrivbord, ett sängbord och en garderob med helkroppsspegel (plus för det). Så allt man behöver finns, lite inköp av någon krukväxt och nåt färgglatt och jag ska nog definitivt stå ut i fyra månader :)

För er som ville komma ner och hälsa på så är det cool lugnt att bo hos mej i lägenheten. Den japanska tjejen som oxå bor med oss har haft sin grekiske pojkvän där över helgen så så länge det är okej för de andra äre inga problem. Blir trångt men det går att lösa :)

Måste väl skriva lite om gårdagens resa hit med, nu när jag ändå har tillgång till internet...Det började ju med en himla trevlig överraskning på fredagens Swebus när jag insåg att gamla kompisen Simon (Som jag inte träffat på 1,5 år) skulle med samma buss upp. Alltid trevlig med sällskap, och vissa sällskap kanske uppskattas mer ;) På lördagen åkte jag iaf som planerat från Alex i Märsta kvart över sex ut till arlanda där jag checkade in en lite för tung väska 23kg och 20 var gränsen :p Som tur var fick jag en trevlig amerikan att fjäska in mej hos så han lät mig checka in den, jag skulle ju va borta ett år! *HOST* :) Det var en minst sagt frustrerande dag. Iaf när jag kommit av planet i Spanien. Ingen pratar ju engelska! Jag är inte van vid den situationen. Att inte kunna göra sig förstådd alls är himla frustrerande..men fram kom jag efter att ha knallat runt i 3 timmar i lilla Salamanca för att hitta stället där min nyckel fanns och efter att ha åkt med en galen spansk taxi chaufför som hela tiden skrek på Spanska :p Förhoppningsvis är det lättare på hemvägen då jag nog lärt mig spanska nog att göra mig förstådd :) Alla säger att på en vecka eller två har de lärt sig mer spanska än efter 6 års studier hemma, så det ska nog gå galant..och som Anna sa, jag är en svamp när det kommer till att suga upp nya språkkunskaper :)

Aja, dags att gå vidare. Jag hoppas ni har det bra där hemma. Jag har det iaf mucho bien alla redan och längtar till att få börja suga upp kunskaper i skolan imorron! :)

Hasta Luego!


Kommentarer
Postat av: Anna

Hej svampen! Låter ju hur bra som helst, toppen att resan ner och allting gick smärtfritt?! :D mer eller mindre iaf.

Så du är som en svamp både när det gäller språket och vänner, du kommer aldrig vilja åka därifrån ;)

Tänker på dig! Puss <3

2009-02-01 @ 17:26:00
URL: http://fenjaofsi.blogg.se/
Postat av: sara

underbart o läsa, låter så himla spännande o kasta sig ut i ett okänt land sådär.. du är så modig =) vi får höras, ha det fint! pussar

2009-02-01 @ 18:15:30
URL: http://sommarpussar.blogg.se/
Postat av: Elin

Hej!

kul att det är bra, vilken tur du har som hamna med en svensk i samma rum.

Hon kanske inte vill att vi kommer ner..

kostade 1200 kr att flyga till o hem från madrid. Tog 18-22e maj..

men anna prata om att vi kunde åka ner..

får se..

men låter som en kul grej..

du har ju alltid lätt att få nya vänner med så du kommer älska att vara där=)

men hem får du allt komma=))

ensamt utan dej här faktiskt...



kram kram

2009-02-01 @ 18:58:16
URL: http://elinupdate.blogg.se/
Postat av: Camilla

Ola..fhiie...gud vad skönt att läsa att allt verkar så bra, det känns bra för oss här hemma. Du kommer återigen att ha the time of your life!! Och som jag har trott hela tiden kommer du inte vilja åka hem, vi stödjer dig i alla beslut, det vet du!!Sverige finns kvar!!:)Vi har fixat o donat hela helgen inför idag, och det gick bra. De skulle höra av sig igen, de trodde nog inte huset var så stort, men det är fint här hemma kan du tro efter allt fix jag gjort. Vilket jag tycker är kul!! Lukas sover sött o han börjar bli lite tjock i bröstet så vi får väl se hur natten blir. Jag för min del känner mig mycket bättre idag, men Sara kände sig lite krasslig igår. Puss o kram på dig från oss i Spången :)

2009-02-01 @ 20:07:48
URL: http://sommarpussar.blogg.se/
Postat av: mamma

Hej gumman

skönt att veta att allt har gått bra, och att du har träffat lite nya vänner. Doris o jag har varit hos Jörgen i helgen, det gick bra.vi har träffat anna, fille o linus i helgen annars har det varit lugnt. ha de puss o kram

2009-02-01 @ 21:28:54
Postat av: Camilla

Hej hoppas första dagen i skolan har varit kul o spännande!:)Här är ett strålande väder,Lukas o jag har varit hemma för hans hosta, vi blir hemma imorgon också! På mitt jobb går magsjukan, det känns inte så kul heller. Jag mår bättre men inte helt ok!!sjukdomar, sjukdomar, visst är det tröttsamt??!!Jag avbokade din tandläkartid idag och hon tyckte du gjorde helt rätt som hade åkt iväg och önskade lycka till:)men du ha det så fint o njut av Spanien. PS på fredag ska vi titta på ett litet hus, det skulle passa oss fint, med ett rum i källaren som gästrum!!kram kram och många snoriga pussar från mig o Lukas:)

2009-02-02 @ 14:11:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0