Barcelona!

Lördagen den 21:a februari

Jag och Thiago anlände i Barcelona efter en 10 timmars bussfärd från Salamanca. Vi tog nattbussen kl. 20.00 från Salamanca och kom fram runt 06.10. Taxi till "Centric Hostal" där vi i receptionen fick vänta till 08.00 innan vi fick gå upp i "allrummet/frukost rummet" (ingen hade meddelat oss innan avresa  att incheckning inte skulle ske förrän 11.00 och därav fick vi sitta i allrummet tills incheckning..kul efter en 10 timmars resa och ca en timmes sömn). Killen i receptionen var antingen hög eller bara jävligt skum. Först hade han en geografi lektion med mej eftersom han var från Ungern och jag inte visste var det var :p Sen helt plötsligt blev han skitsur och snäste till oss att sätta oss på bänken då receptionen inte var till för oss att stå och prata i :p Skum typ..stank alkohol gjorde han med..


Iaf så åt vi frukost och satt i allrummet till 11.00 då Rebecka joinade oss (hon tog nattåget så hon skulle få sova i en säng, smart val ;p). Vi slängde in väskorna på rummet och begav oss ut för lite sightseeing. Vi promenerade runt och såg lite dittan och lite dattan. Bl.a katedralen, någon känd kyrka där vi fick åka upp till toppen, fin fina bilder! (bildbevis nedan ;p) Sen drog vi oss nedåt La playa där vi åt lunch på en suverän kina restaurang. Sushin och de andra smårätterna var upplagda på fat på ett rullande band till höger om bordet. Så när något man ville ha rullade förbi var det bara att snappa åt sig det..smidigt, coolt och gott som tusan efter fyra timmars sightseeing till fots. Med ny energi begav vi oss nu till "Museu Picasso" där en hel del av Picassos konst finns samlad. Visste inte att jag var så intresserad av konst och kunde njuta så mycket av att gå runt och titta på hans konst. En nyfunnen passion ala Sofhie :) Thiago var dessvärre inte lika intresserad så han fick gå vidare medans jag och Rebecka spenderade två timmar med att titta runt. Köpte med mig lite vykort med mina favvo konstverk på.


Sedan promenerades det tillbaka till hostellet igen där jag och Thiago sov några timmar. Tapas-middag runt 12 (!) och sen gick jag och Rebecka till en klubb vid namn Roxy, Thiago var för trött så han gick hem och sov :p På Roxy var kön alltför lång för att vi skulleorka vänta..på väg tillbaka hemmåt träffade vi dock en inslängare för klubben, så VIP för oss och vi slapp betala inträdet. Så ska det se ut ;) Riktigt rolig kväll faktist..var en klubb med spansk musik/reggeaton (eller hur det stavas). Träffade en mexikanare som jag dansade nån slags skum salsa med ett tag medans rebecka underhöll sig med en kille från Ryd, Linköping (Världen är bra liten ;p). Sen träffade vi ett skönt gäng britter som var på svensexa och som bodde på samma hostel som oss. Blev hemgång runt 4 och därefter 5 timmars välbehövd sömn innan klockan ringde för frukost..


Jag och Thiago utanför katedralen..    Rebecka, jag och Thiago i väntan på de andra utanför katedralen :p    Walking IN sunshine..eller ja jag orkade inte gå ;p    Katedralen..    Katedralen..    inga..kameror!? ganska säker på att ingen har den där stenålderskameran med sig i fickan på semestern ;)    Jag på toppen av kyrkan..    utsikt..    Poosing ala Thiago..    random sightseeing..    Barcelona!    Palmas!    Sushi!!

Söndagen den 22:a februari

Upp vid 09.00 för att slänga i sig lite frukost och sen ta sig till duschen. Vi förstod dock ganska snart varför alla andra på hostellet duschat innan frukost, varmvattnet tog tydligen slut ganska fort på vår våning eftersom vi bodde på den högst upp och eftersom vi bodde på "budgetvåningen". Har nog aldrig tagit en så kall dusch! Inte vad man längtade efter när man kände sig sådär lite halvsunkig och halvbakis men vaknade gjorde jag defenitivt. De andra i duschrummet undrade om allt var okej när de hörde mig pusta och plågas där inne..jodå bara lite kallt svarade jag ;p Illa..


Efter kallduschen tog vi oss mot "Sagrada familia" och på vägen såg vi fler hus av han konstnären/arkitekten som gjort så mycket kända grejer i Barcelona (jag och namn ;p). "Sagrada familia" var så himla vackert och pampigt, vilket sagoslott! Tyvärr höll de på att renovera/rusta upp det (som med alla andra byggnader i Barcelona kändes det som) så inga vacka bilder där inne. Dock uppifrån tornet, vackert värre! Men ack vilken svindel jag och Rebecka hade..Efter det mötte vi upp Thayna och Joan som nu anlänt från Valencia. En fräsch sallad på en italiensk restaurang var precis vad vi behövde. Lite småtjaffs om vad vi ville se och lite splittrade meningar senare delade vi på oss och jag och Rebecka gick för att se "hospital de la Santa Creu". Tänk om man skulle bli inlagd på ett sådant fint sjukhus, nästan så man ville skada sig frivilligt ;p Riktig oas där inne på innergården, inget mer ljud än fågelkvitter och porlande vatten..vackert!


Vandra vidare uppför backarna upp mot högsta punkten av Barcelona där "Park Güell" ligger. (Det är den där kända konstnären/arkitekten igen, vars namn börjar på G, som utformat parken..hans hus finns även att skåda som ett museum där. Skapligt vacker och skapligt stor trädgård hade han kan man säga!) En av de finaste parker jag någonsin sett..så fridfullt och mysigt. Alla låg i gräset och myste, åt picknick och självklart klände på den kända ödlan (som tydligen inte är en lizzard utan en dragon, knäppa spanjorer ;p).


På väg tillbaka hittade vi en bankomat där man kunde välja svenska som språk, självklart knäpptes det ett kort på det


Middag med hela gruppen samlad senare på kvällen (nere på  playan där några galna britter badade i havet fast det var 12 grader och blåsigt ute) och försök till utgång på en klubb med exotiska dansare (Bl.a en skallig tjej och en halvfet gubbe i lack och läder!) och house musik. Dock var vi alldeles för trötta, till Thiagos missnöje då han var pigg och ville stanna, så det blev att åka hem till hostellet och sova istället.


Plaza catalunya..    Sagrada familia..    Utsikt från Sangrada familia..    Coool pic!    Parke Guell..    Picknick..    Jag och Thiago..    Myyys..    Thiago i Parke Guell..    Parke Guell..    Den kända ödlan som i själva verket är en drake ;p

Måndagen den 23:e februari

Upp 09.30 för frukost och sen träffa Thayna, Joan och Thaynas tyska loverboy Robin, hon träffat nere i Granada, klockan 11.00 för att vandra en bra bit upp på ett berg där vi blickade ut över hela havet och där det fanns ett gammalt slott. Myckert vackert även här. Lapa lite sol, mysa lite och sen vandra neråt igen. Lite lost som vi var hittade vi "Estadi Olimpic" där OS hölls 1993/1994 (rätta mig om jag har fel). Vi hittade iaf ner  någon timme senare och utsvultna som vi var svängde vi in på ett litet supermarket och handlade med oss lite picknick mat som sedan intogs i godan ro i "Park Güell" i gassande solsken.


Efter det vandrade alla utom jag och Rebecka för att skåda sjukhuset vi sett dagen innan. Jag och Rebecka tittade runt lite i affärer, dock på fel gata så vi hittade inte de vi ville hitta ;p Sen hem till hostellet, sova någon timme, smyga ner till tredje våningen i jakt på varmvatten, finna vattnet och njuta mer än någonsin av en varm dusch och sen möta Thayna, Robin och Joan för en kaffe på Starbucks (ja det har det här i barcelona, till Sofhies stora lycka!!). Rebecka och Thayna säger hej då och Rebecka tar sitt pick och ack och drar för att hoppa på nattbussen hem till Salamanca. (och för er som inte fattat det än ;p Thayna var den brasilianska tjejen som lämnat salamanca och som nu reser runt i spanien innan hemfärd till brasilien om några veckor, därav hej då andet och allt trams ;p). Middag på en kina restaurang och sen utgång för mej, Thiago och Joan. Tror det var en gay klubb ;p hem ganska skapligt trötta som vi var. Dock tog det ett tag att komma hem eftersom ett femtiotal män och kvinnor stannade oss på vägen för att fråga "Cerveza?" Nej tack.."Kokain, mariuana, heroin or something like that..?" Nej tack..blev rätt jobbigt efter ett tag. Och de stackars tjejerna som stod och sålde sig själva. Kände verkligen för dem, tycjte så synd om dem. Fick mig att känna mig så äcklad, framför allt på de män som "köper" dem. Förstår inte vad det är för män. Usch!


I någon fin park på väg upp till slottet..    Gooos..    Uppe vid slottet efter en lång lång promenad..    Thiago och Rebecka uppe vid slottet..fin utsikt över havet!    Rebecka njuter av solen..     en liten sofhie..

Tisdagen den 24:e februari

Vi bestämde oss för att skippa frukosten och sova ut (välbehövligt efter inte alls många timmars sömn denna resa) till klockan 10.30. Checka ut och möta Thayna, Robin, Joan, Tomo och Cana för en lunch på stan klockan 12.00 innan Tomo och Cana skulle återvända till Salamanca. Efter lunch gick några på sightseeing, några åkte till flygplatsen, några myste på okänt ställe och en liten Sofhie fick lite ensamtid med shopping i sikte. Hittade iaf ett par örhängen, ett par tights och en klänning. Sen möttes vi alla i "Parc de la Ciutadella" och Hector hade nu anlänt till barcelona för att joina gänget. En varm choklad och lite snack på ett mysigt café innan hej då till Thayna och compani och dags att bege sig till bussen för mig och Thiago. 


Denna gång kunde vi iaf sova mer än en timme. Sov till och från hela de 10 timmarna hem till Salamanca. Anlände yrvakna och snygga i Salamanca klockan 08.10, hem för en dusch och en timmes sömn och sen infinna sig för de två sista lektionerna i skolan. Home sweet home!



Thayna och Robin during our lunch in the sunshine :)    Thiago..   



Sammanfattningsvis kan man väl helt enkelt säga att det varit en helt underbar weekend! Det har varit en hel del vandrande, vi tog inte metron många gånger..har nog aldrig gått såhär mycket och fötterna har nog aldrig värkt så mycket. Men det är det värt, Barcelona är en så himla vacker stad med en massa fin natur och lika mycket fin arkitektur. Känns som man upptäcker mer när man tar sig fram till fots och man får en annan relation till staden än om man tar buss eller metro överallt. Förstår att folk åker hit på smekmånad och dyligt. Hoppas jag får återvända någon dag. Ännu en stad som satt sig i hjärtat!


Kommentarer
Postat av: Camilla och de andra:)

Hej du lilla tösabit...hujedamej vilka tider du har och er weekend lät helt fantastisk..kulturell o festurell:)du är väldigt duktig på att beskriva dina upplevelser o det är lätt att leva sig in i hur du har det..jag gillar det där med VIP..thats my kind of thing:) åh vad härligt med 22 grader och sol..jag vill haaaaaa.! du fick ditt CSN kort härom dagen behöver du det? puss o fredagsmys från oss i Spången...

2009-02-27 @ 20:18:30
Postat av: maria

haha "sagoslottet renoverar dom alltid. Gjorde de då jag va där med. Tydligen så blir det aldrig klart:P undra hur mycke tid dom lägger ner p¨å de där! och pengar!

2009-02-28 @ 22:57:44
URL: http://metrobloggen.se/estland
Postat av: Anna

Hm, kan det möjligtvis vara 'Sagrada de familia'-something som det där "slottet" heter? :P De byggde den när jag var där också! :D

2009-03-02 @ 21:00:25
URL: http://fenjaofsi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0