Happy Rosh Hashanah!!

Yepp..precis som ni nu alla förstod direkt firar vi nu i min judiska familj Rosh Hashanah, det judiska nyåret! Eftersom den judiska kalendern går efter månen och inte solen har de sitt nyår nu. Så ikväll kommer hela tjocka släkten med ungar och respektive hit på middag. Rosh Hashanah började igår kväll så vi hade en typisk Rosh Hashanah-middag. Man ska doppa äpplen i honung som symbol för att det kommande året ska bli sött och behagligt. Just äpplen använder de i en hel del av de typiska maträtterna under Rosh Hashanah eftersom äpplet ar runt och i detta fall symboliserar månen och starten på ett nytt år. Man ber också böner och får säga en "Nyårsönskning". Det skiljer sig lite från våra nyårslöften eftersom man ska säga någonting man vill bli bättre på osv. Sydney var så söt igår och sa "I wanna make alot of new friends and I'm gonna be even nicer to them this year and respect when they don't wanna play what I wanna play" tidigare under dagen, när Mickie stod och berättade lite för mig om Rosh Hashanah och sa att man blev förlåten för sina synder och onda handlingar, kom Sydney upp och sa "But Sofhie is always nice and never do anything mean so she doesn't have to be forgiven. I love my Ooofiiiiie (Det ar vad ungarna kallar mig)" Fick lite tårar i ögonen när hon sa så, insåg att om fem veckor kommer jag inte få höra hennes urgulliga kärleksförklaringar längre.

Eftersom det är Rosh Hashanah är ungarna lediga från skolan idag och imorgon. De är i synagogan större delen av dagen och jag behöver varken jobba idag eller imorgon. Skönt med två dagars oplanerad ledighet bara sådär :) Imorgon kommer Veronika hit så ska vi planera lite inför vår weekend i New York inte denna helg men nästa. Ska bli kul att åka iväg och göra en sista resa med lite sightseeing, shopping och bara allmänt strosa runt i Central Park. Man har ju hört att det ska vara så vackert där under hösten, så det måste man ju uppleva. Får nästan lite smått ångest nu när jag inser att jag snart ska lämna allt detta bakom mig och bege mig hemmåt igen. Känns som att nu när det är så nära hade jag gärna stannat en extra månad och rest runt lite mer. Känns som att det är så mycket mer jag vill se. Men får komma tillbaka på semester. USA är verkligen ett som kommer ligga en varmt om hjärtat efter det här året. Mitt andra hemland :)






Daniel Powter - Next plane home




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0