Drömtydning..

Häromveckan (sitter det ordet ihop!?) köpte jag en drömtydningsbok. "10,000 dreams Interpreted" heter den. Hade glömt att jag köpt den så inte använt den. Har alltid varit intresserad av drömtydning och tycker verkligen det är roligt. Imorse när jag vaknade kom jag ihåg en hel del ur två av mina drömmar och fick syn på boken.

I min första dröm kom jag och Martin till en mörk tunnel/ korridor. Någon visade sitt öppna rum till höger och längre ner i korridoren fanns en dörr som vi skulle in igenom. Vi öppnade dörren och kom in och satte oss i en soffa. Jag gick omkring naken, tvättade hela tiden ansiktet. (Ja jag vet att jag har skumma drömmar ;D). Såhär tolkas drömmen iallafall i boken (översatt till svenska av mig då förståss, hehe):



"Korridoren i din dröm menar på att du är i en situation där du känner dig obekväm vad gäller besluttagande. Dörren du öppnar menar på att du har självförtroende nog att gå vidare."

"Att vara naken i en dröm har att göra med din självbild, du framhäver din sårbarhet och rädsla. Du har en strävan att bli sedd för den du är utan att behöva måla upp en fasad. Om du i drömmen är sedd naken av andra, kan det betyda att det är något hos dig själv som du önskar att uppenbara. Det kan vara så att det är en situation i ditt liv som kräver att du är ärlig och uppriktig. Nakenhet kan tyda på en ny början."

"Att drömma om att tvätta dig själv eller t.ex. kläder indikerar att du vill bli av med negativa känslor. Du vill kanske ändra attityd i någon fråga"

"Om du drömmer om en person/vän som du kan se/vet vem det är betyder det att du behöver titta över relationen till denna och fundera ut vad han/hon representerar och betyder för dig."




Den andra drömmen handlade om att jag var på en båt med några kompisar, Sydney och Allie. Båten körde fort och aggressivt och gjorde hela tiden plötsliga vändningar. Vi körde i en liten sjö/vik och vi undvek precis att krocka med öar och andra hinder hela tiden. Sen till sist krockade vi med en ö. Det här sade boken om det:



"En kollision i en dröm representerar argumentationer och konflikter som är grundade av din egen agression. Det som hindrar din framkomst i drömmen indikerar att du är varse om de svårigheter som kan tänkas uppkomma. Plötsliga svängar/plötsligt byte av riktning visar på att du har accepterat ditt behov av förändring/omväxling. Det kan vara så att du står i ett vägskäl i livet och tycker dig vara kluven mellan dina val/beslut. Att vara på en båt tyder på en emotionell resa."
 


Tolkningarna stämmer ganska bra in på vad jag känner nu osv. Intressant tycker jag hur vårt undermedvetna spelas ut i våra drömmar. Inatt var även första natten, på så länge jag kan minnas, som jag inte vaknade innan klockan ringde. vanligtvis brukar jag redan vara lite halv vaken/beredd på att nu ringer snart klockan. Men idag var jag nog nere i djup sömn öven då. Kan säkert ha att göra med att jag var så trött från att inte ha kunnat sova de två förekommande nätter.



Kommentarer
Postat av: sarah

vad coolt det där med drömtydning alltså... älskar sånt. vi får läsa och tolka i den massa när du kommer hem =) hihih. puss!

2008-10-09 @ 21:23:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0