Lisboa

Igår (söndag) kom vi tillbaka efter att ha vart ett dyng i vacka Lissabon, Portugal. Vi började köra ifrån Salamanca runt 6 lördag morgon, hittade först inte ut till motorvägen men efter ca. En timme hittade vi äntligen rätt :p Rebecka körde de första tre timmarna och jag körde de två sista. Sen körde vi lite vilse i Lissabon med men efter att ha frågat, pekat och fått hjälp hittade vi parkering åt bilen och vi tog metron till hostellet. Hostellet var det finaste hostel jag någonsin sett. Var inrett helt i svart, vitt och  vinrött. Jättemodernt ochpersonalen var kanontrevlig. Skulle tagit bilder...hmm, lätt o vara efterklok ;p Iaf så slängde vi av väskorna på hostellet, köpte lunch på ett supermarket och satte oss i en park i solskenet. Efter det blev det lite random sightseeing innan vi mötte upp Thayna, Joan, Cana, Ursula och Ayse för att gå och käka middag. Hittade en mysig liten grill restaurang, käkade där och drog sen tillbaka till vårt hostel allihop. Alla utom jag, Rebecka och Julia tog sig ut för att äta efterätt och ta en öl, vi var så trötta att vi knappt kunde hålla ögonen öppna. Så tidig sänggång och en väckarklocka som ringde vid 8 (9 spansk/svensk tid ;p).

Vi åt en underbar frukost, pratade lite med en amerikanska och några tyskor som bodde på hostellet och sen drog vi återigen iväg på sightseeing. Denna gång bestämde vi oss för att ta oss ut till den gamla delen av Lissabon. Där fanns någon slottliknande byggnad (bilder nedan) och en "piratborg" ;p. Det fanns en "minneslund" för de soldater som dött i något krig (den som vet vad det var för krig mellan 1960-1975 är välkommen att tala om det för oallmänbildade Sofhie ;p). Fanns oxå fin fina soldater som vaktade, var fint. Sen tog vi en sväng förbi ett museum på vägen tillbaka (flaskskulturen var cool tycker jag, helt gjord i flaskor). Vi hittade ett jättefint galleri med målningar av konstnären Raul Sanchez tror jag han hette. Jättefina! Sen åt vi den typiska portugisiska kakan "Nata" innan vi gick tillbaka till hostellet och hämtade våra väskor. De två sista timmarna innan hemfärd spenderades på att ta sig till ett akvarium (europas största) där vi tittade på en massa coola firrar :) Sen metron tillbaka till bilen för att köra hemmåt Salamanca igen.

Vi hade lite problem i tullarna både till och från Portugal kan ju tilläggas. På vägen dit (då jag körde) fattade vi inte i vilken fil vi skulle ligga och körde tydligen igenom en som var för reserverade bilar eller nåt. Detta ledde till att vi vid nästa tull fick straffavgift och fick betala 40€ istället för 1€!!! "Ni skulle ha köpt biljett i filen längst till höger i första tullen" Sa han surt på portugisiska.  Ja himla lätt för oss att förstå och inte heller så lätt med alla andra bilar som tutar och stressar upp en. Så ja vi höll minen och betala. Det stora problemet var ju bara det att vi gjorde fel på vägen tillbaka med ;p Vi körde i rätt fil men fattade fortfarande inte (och fattar i skrivande stund fortfarande inte) var vi skulle ha fått tag på biljetten. Så i halvpanik på att alla tutade körde vi igenom, körde ut på fel motorväg, ville vända tillbaka, kom till en ny tull för att åka tillbaka in i landet, blev missförstådda av gränspolisen, fick ännu en böter på 40€ och körde i rätt riktning efter mycket om och men och med rejält sura miner. Så 80€ delat på 5 bara för alla missfölrstånd, klantigt! :p Men är man turist så är man..de var ju inte trevliga och hjälpsamma heller. "I Sverige skulle polisen tänjt på reglerna och hjälpt oss utan problem" sa de tre sevnskarna i kör ;) SWEDEN IS THE SHIT när det kommer till snälla och hjälpsamma människor.

Runt 12 anlände vi iaf i Salamanca. Jag, Rebecka och Hector körde bilen till hyrfirman och gick tillbaka. Göra läxan lite halvsnabbt och sen slockna i sängen :)

Ja det var väl resan i korta drag. Det var ju en kort resa så :p Vi hade iaf en himla tur med vädret. Var så himla underbart och vi njöt till fullo av de 25 graderna och den strålande solen. Blev t.o.m. lite solbränd i ansiktet och på bröstet. Mysigt.

För övrigt så har vi det stora provet imorron (tisdag) istället för torsdag som lärarna sagt till oss, och eftersom Sofhie pluggade nada i Pirtugal blir det plugga gärnet nu ända fram till sänggång. Testet håller på hela dagen. Det är två delar skriva texter, två delar läsförståelse, en lyssna del och en prata del. Tror att mitt största problem ligger på skriva texter delen, jag suger på att skriva texter :p Men klarar jag det inte så är det ju som sagt meningen att jag ska repetera samma bok igen, även om det just nu känns motigt att sitta ännu en månad med de tröga kineserna och se alla nybörjare komma in i klassen och förstå mer än jag gör :p Men vi får väl se..

Shit kan inte fatta att det redan är mars!

Hasta luego mis amigos en Suecia!

Besos..

Fin fin utsikt..Julia och Thiago med en underbar utsikt bakom..Vackert..

Liten paus vid en fontän..

Största fisken med ben i världen..skapligt stor var han!Första stoppet på väg ner till Lisboa. Sen blev vi förföljda av två hemlösa läskiga stackars hundar sp vi åkte iväg ganska snabbt ;pWhiie..Julia på nåt torg nära vårt hostel..varmtoch skönt! :)Oss fem och nåt museum..

Julia, Hector och Thiag + de tre glada gubbarna..Clementin/apelsin träd fanns det gott om överallt..nice :)Stort träd..Fint med alla spårvagnar..Thiago var uppspelt för han ahde aldrig varken sett eller åkt i en spårvagn förut :p